pondělí 12. ledna 2015

Hledá se Nemo

Prcek už má pět let, to tak strašně uteklo... Mně to přijde sotva jako loni, co jsem pět týdnů před termínem porodu uléhala s tím, že následující den už si pro jistotu sbalím věci do porodnice a o půlnoci jsem pak jen v noční košili a s malým polštářkem odjížděla sanitkou do porodnice. Jak jsem se několik dlouhých hodin snažila dovolat manželovi, toho času na vánočním večírku ve sklípku a bez signálu... Jak mi v pět ráno konečně zavolal zpátky a na mé vyhrknutí "Budeme mít miminko!" podnapile a žoviálně odpověděl "Ale vždyť já to vím, miláčku.". Myslím, že po větě "Budeme ho mít dneska. Su v porodnici a dokud nedojedeš, tak nerodím." hodně rychle vystřízlivěl :)

A teď to "miminko" slavilo páté narozeniny... V uplynulých pár měsících byl pozvaný na dvě oslavy narozenin kamarádek, tak jsme se s mužem rozhodli, že půlkulatiny jsou vhodné pro první oslavu narozenin s kamarády. Chtěla jsem oslavě dát nějaké ústřední téma a vyhrála to prckova oblíbená celovečerní pohádka - Hledá se Nemo.


Pozvánky

Týden před oslavou jsme se s prckem vrhli na výrobu pozvánek. Z podmořské říše jsme vybrali lasturu.


Na šest pozvánek je potřeba:
6 listů tvrdého papíru velikosti A4 (nebo 2 listy velikosti A3)
6 listů perleťového papíru velikosti A4 (nebo 2 listy velikosti A3)
šablona (ke stažení zde)
perleťová um. stuha (kadeřavá)
tužka, nůžky, barevné fixy, sešívačka

Z tvrdých i perleťových papírů jsem vystřihla mušle. Lastury z tvrdého papíru jsem olemovala fixami (modrou pro kluka, růžové nebo fialové pro holky). Na otevírací část jsem napsala samotnou pozvánku.
Pak jsem přiložila perleťový papír, asi 40 cm kadeřavé stužky a vše v dolní části secvakla sešívačkou.



Na fotkách moc není poznat, že horní papír je s perletí, ale naživo skutečně vypadá jako lastura. Nezapomeňte nakadeřit stužku a pozvánka uvnitř mušle je hotová. Mimochodem, vypadá to hrozně jednoduše, ale ono stříhání 12 lastur (13 i s šablonou) zabere pěknou chvilku času.



Výzdoba

Nejprve jsem chtěla koupit papírový ubrus, ale muž (který se vydal na nákup narozeninových propriet) ho v Tescu nenašel, takže jsem improvizovala a nakonec to dopadlo ještě líp. Rozhodla jsem se totiž dát místo ubrusu na stůl prostěradlo nebo povlečení, ale při hledání modrého kusu jsem narazila na osušku, kterou jsme si mužem kdysi koupili v Chorvatsku. Je tyrkysově modrá s motivy námořnického lana, kotvy a kormidla. Ideální. Osuška i rozměrově na stůl skvěle pasovala. Přes ni jsem přehodila rybářskou síť, kterou obvykle míváme pověšenou na závěsu oddělujícím obyvatelnou a rozestavěnou část domu a věšíme na ni Staršího výrobky.






Pak jsem na stůl volně rozložila mušle, které jsme si za ty roky přivezli od moří.
Když bylo prostřeno, vypadalo to velmi dobře.


Po gauči a křeslech jsem vyskládala všechny plyšáky s mořskou tematikou, místnost ozdobila balonky, nachystali jsme pro děti frkačky a bylo vše připraveno na oslavu.





Menu

dort Nemo
 Světlý korpus:
4 vejce
8 lžic horké vody
200 g cukru
140 g polohrubé mouky
100 g mletých ořechů
 čajovou lžičku prášku do pečiva

Žloutky se vyšlehají s horkou vodou, přidá se cukr a řádně se vyšlehá. Přidá se mouka, ořechy a prášek do pečiva. Nakonec vmícháme ušlehaný sníh z bílků.
Peče se na 180° C, asi 40 minut

Tmavý korpus:
4 vejce
8 lžic horké vody
200 g cukru
200 g polohrubé mouky
40 g kakaa
čajovou lžičku prášku do pečiva

Postup, teplota i čas jsou stejné.

Krém:
kostka másla
cca 200 g mletého cukru

Ušlehat.

Formu ryby jsme doma měli. Korpusy jsem spojila krémem a celý dort potřela zbytkem krému. Potažený je marcipánem obarveným potravinářským barvivem (žloutková žluť). Proužky jsou z neobarveného marcipánu, oko z modré lentilky.



Bramborové rybičky
125 g změklého másla
125 g hladké mouky
125 g uvařených studených brambor
1 rozšlehané vejce
na posypání mák a sůl

Do mouky rozdrobíme máslo a zpracujeme na jemnou drobenku. Přidáme rozmačkané brambory a vypracujeme těsto, které necháme vychladit hodinu v lednici.
Vyválíme na tenký plát a vykrajujeme tvary rybiček. Potřeme rozšlehaným vejcem, posypeme solí a mákem a pečeme na 220° C zhruba 10 - 15 minut.



 "Cookies" škebličky
170 g změklého másla
100 g cukru
100 g třtinového cukru
1 vanilkový cukr
300 g hladké mouky
2 vejce
1/2 balíčku prášku do pečiva
(2 PL mléka)

Ušleháme máslo s cukry, přidáme vejce a chvilku šleháme. Přidáme mouku a prášek do pečiva a pečlivě zamícháme. Zdá-li se těsto moc tuhé, přidáme mléko. Vmícháme např. kousky čokolády. Naplníme do formičky škleblí nebo tzv. medvědích tlapek. Pečeme na 170° C 20 minut.



Bubblesovy bublinky

domácí dětské šampaňské od dědečka



Zábava a hry

Hledá se Nemo
Jakou jinou hrou jsme mohli začít zábavu, než hledáním Nema? Naši klučíci mají jeden malý foliový balonek z kolotočů ve tvaru Nemíčka, takže jsem ho jen těsně před oslavou nafoukla a schovala. Po přípitku a dortu jsem děti instruovala, kde všude můžou hledat a netrvalo dlouho a Nemo byl nalezen.



Lovení mořských plodů
Tady byla příprava náročnější. Nejprve bylo potřeba nachystat, co se vlastně bude lovit. Nakonec jsem se rozhodla použít plastovou formu z bonboniéry s belgickou čokoládou. Vystřihla jsem potřebný počet "mořských plodů", každý opatřila kovovou sponkou na dokumenty a číslem (podle počtu pozvaných dětí).

Dále jsem opatřila udice - úlohu zastaly dvě vařečky s provázky, na jejichž konci byly magnety. A nakonec odměna pro pilné rybáře - balíčky s čokoládou. V plánu byla čokoláda vlastní výroby, ale vše nakonec ztroskotalo na nemožnosti sehnat v blízkém okolí kakaové máslo. Každý balíček byl opatřen štítkem s číslem a byl schován někde v místnosti. Každý účastník oslavy si musel najít svůj balíček podle čísla, které si z vody vylovil.


Pantomima
Pamatujete si, jak Nemův táta a Dory potkali hejno sardinek a ptali se jich na cestu do Sydney? Sardinky odpovídaly pantomimou tak, že se celé hejno přetvarovalo na Operu v Sydney, šipku, nebo Marlina.
Účelem této hry bylo předvést bez jediného zvuku zvíře tak, aby ostatní uhodli, o jakého tvora se jedná. Tahle hra děti bavila asi nejvíc, nechtěli s ní přestat. Předváděli se psi, kočky, kachny, žáby, čápi, žížaly, koně, ryby, slepice a ačkoli v zadání bylo, že předvádět bude ten, kdo uhodl, nakonec děcka stáli frontu, aby se poctivě vystřídali.

Židle
Klasická hra s hudbou (pohádkový mix z YouTube), jen máme málo místa a ještě míň židlí. Takže místo židliček jsem nakonec vystřihla z tvrdého papíru mořské hvězdice, na které si museli hrající stoupnout.

Nakonec přišla řada na rozbalování a testování dárků. Dětem se oslava líbila a po dvou vyčerpávajících hodinách byl čas jít domů :)










Žádné komentáře:

Okomentovat